Konferencja terenowa - atrakcje przyrodnicze Parku Krajobrazowego „Mierzeja Wiślana”

DSCF6628 nowe
Zgodnie z ustalonym harmonogramem zajęć, dnia 24 maja 2018 r., seniorzy – członkowie i sympatycy wejherowskiego klubu Ligi Ochrony Przyrody wzięli udział w konferencji terenowej mającej za główny cel poszerzenie i pogłębienie naszych wiadomości z zakresu struktury i funkcjonowania roślinności w układzie strefowym mierzei oraz poznanie ornitologicznych rezerwatów przyrody „Mewia Łacha" i „Kormorana czarnego i czapli siwej" w Kątach Rybackich. W programie przewidziano również zwiedzanie Muzeum Zalewu Wiślanego w Kątach Rybackich.

W wyjeździe organizowanym przez Ekowolontariuszki panie Wiktorię Rocławską i Jolantę Czeczótka brały udział 72 osoby zainteresowane tą tematyką. Aby właściwie przygotować się do tego zadania na wcześniejszych zajęciach z Ekologii i Ochrony Środowiska w Wejherowskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku omówiono całokształt problemów występujących na Mierzei Wiślanej, dokumentując to filmami o tej tematyce.

Naszym przewodnikiem na całej trasie zwiedzania była pani Jolanta Bulak – st. specjalista ds. edukacji Parku Krajobrazowego „ Mierzeja Wiślana", która przekazała nam wielki zasób wiadomości dotyczących występującej tam bioróżnorodności flory i fauny oraz problemów związanych z zachowaniem zarówno walorów przyrodniczych jak i kulturowych tego obszaru. Pani Jolanta Bulak wykazała się bardzo dużym profesjonalizmem i zaangażowaniem w organizacji i poprowadzeniu wspaniałej wycieczki po Parku Krajobrazowym.

Wycieczka ( konferencja terenowa) rozpoczęła się o godzinie 7,00 wyjazdem z Wejherowa. Autokarem i busem udaliśmy się na pierwszy punkt naszego zwiedzania, pod stary, zabytkowy wiatrak Koźlak w Drewnicy z 1717 r., gdzie pani Bulak przedstawiła nam pokrótce jego historię, pełnione w przeszłości funkcje i jego znaczenie jako zabytku. Podczas dalszej drogi autokarem ukazywała nam piękno otaczającej nas przyrody, mijane zabytkowe budynki i zachowane do chwili obecnej obiekty infrastruktury technicznej. Następne udaliśmy się do Rezerwatu Przyrody „Mewia Łacha" gdzie podczas spaceru na brzeg morza ścieżką przyrodniczą „Mewia Łacha" poznawaliśmy procesy formowania się wydm nadmorskich i sukcesji roślinności a także miejsce odpoczynku fok szarych. „Mewia Łacha" to rezerwat ornitologiczny, który ochrania krajobraz stożka ujściowego Przekopu Wisły. Jest to również międzynarodowa ostoja ptactwa ( Obszar Natura 2000) oraz miejsce występowania interesujących gatunków roślin chronionych.

Podczas dalszego przejazdu autokarem do Krynicy Morskiej pani Bulak wskazała nam miejsce planowanego przekopu Mierzei w celu umożliwienia bezpośredniego dostępu do Morza Bałtyckiego. Zwróciła też uwagę na mijany po drodze rezerwat „Buki Mierzei Wiślanej".

Po powrocie do autokaru udaliśmy do Krynicy Morskiej gdzie zwiedziliśmy przepięknie położony kurort z jego specyfiką wynikającą z położenia na Mierzei Wiślanej. Następnie odwiedziliśmy Muzeum Zalewu Wiślanego w Kątach Rybackich zlokalizowanego w byłych halach szkutniczych, gdzie przewodnik zaprezentował nam wystawę poświęconą dziedzictwu kulturowemu tego regionu, a w szczególności rybołówstwu, szkutnictwu, żegludze morskiej i śródlądowej. Potem udaliśmy się we wspaniałych humorach na obfity, bardzo smaczny obiad w „Wielorybku" w Kątach Rybackich, barze usytuowanym prawie nad samym brzegiem morza, gdzie na zakończenie ugoszczono nas kawą i wspaniałą szarlotką.

Po krótkim odpoczynku po obiedzie udaliśmy się na ostatni etap naszej wyprawy a mianowicie zwiedzanie rezerwatu „Kąty Rybackie". Kąty Rybackie to rezerwat ornitologiczny ochraniający największą w Polsce i jedną z największych w Europie kolonię lęgową kormorana czarnego i czapli siwej. Po krótkim spacerze leśną ścieżką nadmorską znaleźliśmy się w centrum imponującej „siedziby" tych ptaków, których gniazda rozmieszczone są na rosnących na rozległym terenie drzewach.

Pani Bulak omówiła również bioróżnorodność świata roślinnego i zwierzęcego na Mierzei Wiślanej, gdzie znajduje się wiele gatunków zagrożonych, objętych ścisłą lub częściową ochroną . Mierzeja Wiślana stanowi też główny punkt przelotu i wędrówek ptaków europejskich. Wszyscy z zainteresowaniem wsłuchiwali się w przekazywane wiadomości, aby jak najbardziej poszerzyć swą wiedzę o tym przepięknym i jakże specyficznym zakątku naszego kraju i zrozumieć walkę o jego zachowanie w niezmienionym stanie dla ochrony tego specyficznego ekosystemu.

Około godziny 20,00 powróciliśmy do Wejherowa. Cieszyliśmy się wszyscy z udanej wycieczki, tym bardziej, że piękna pogoda nam dopisała a w przyszłości będziemy wspominać te piękne miejsca przeglądając otrzymane z Parku Krajobrazowego „Mierzeja Wiślana" materiały, mapy, foldery a także własnoręcznie zrobione zdjęcia stanowiące część dokumentacji z wyjazdu.

Równocześnie, korzystając z okazji, składamy serdeczne podziękowanie Zarządowi Okręgu LOP w Gdańsku i Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku za wsparcie finansowe na realizację zaplanowanego w tym roku zadania poznawania otaczającej nas przyrody i umożliwiającego nam poznanie tak pięknego regionu.

Jolanta Czeczótka

Wiktoria Rocławska

Galeria:

DSCF6624 nowe DSCF6627 nowe DSCF6631 nowe DSCF6633 nowe DSCF6636 nowe DSCF6638 nowe DSCF6641 nowe DSCF6642 nowe DSCF6664 nowe DSCF6673 nowe DSCF6675 nowe DSCF6676 nowe

Korzystamy z dofinansowania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku