1. pkt. Harmonogramu „Środowiskowa edukacja przyrodnicza i ekologiczna w oddziałach terenowych LOP”
„Zielone lekcje – różnorodność biologiczna w środowisku lokalnym”
W ramach programu zorganizowano cykl zajęć terenowych dla uczniów i nauczycieli:
- 4 – 6 czerwca – sesja wyjazdowa „Różnorodność przyrodnicza w Nadmorskim Parku Krajobrazowym” Białogóra, Piaśnickie Łąki, Karwieńskie Błoto – 3 grupy x 14 osób,
- Zajęcia terenowe dla dzieci i młodzieży na terenie Gdańska i Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego „Różnorodność przyrodnicza w środowisku miejskim” prowadzone przez studentkę Uniwersytety Wrocławskiego, odbywająca praktykę w biurze LOP w dniach 13, 17 – 18 września , 5 x 15 osób.
- 18 października – warsztaty wyjazdowe dla nauczycieli „Przyroda Kaszub Południowych na przykładzie Rezerwatu Strzelnica w Kościerzynie”, połączone z warsztatami poświęconymi odnawialnym źródłom energii – 44 uczestników.
- Konkurs fotograficzny „Owoce jesieni w lasach, parkach, ogrodach…”
Na konkurs wpłynęło 750 zdjęć 187 autorów z 39 szkół i placówek wychowawczych
województwa. Komisja konkursowa przyznała 3 nagrody główne, 3 wyróżnienia specjalne
oraz 3 wyróżnienia oraz wytypowała 24 prace do wystawy pokonkursowej.
- Konkurs plastyczny „Owoce jesieni w lasach, parkach, ogrodach …” .
Na konkurs wpłynęło743 prac 739 autorów z 70 szkół i placówek wychowawczych
Województwa. Komisja przyznała 8 równorzędnych nagród, 16 wyróżnień i 1 wyróżnienie
specjalne oraz wytypowała 23 prace do wystawy pokonkursowej. Laureaci otrzymali
nagrody książkowe.
- Wydano kalendarz plakatowy na rok 2011, częściowo ilustrowany zdjęciami nagrodzonymi w konkursie fotograficznym.
2 pkt. Harmonogramu Konkurs dla szkolnych kół LO oraz kółek ekologicznych i przyrodniczych, działających szkołach województwa pomorskiego „Mistrz Ochrony Przyrody”
W wersji pierwotnej konkurs miał się odbywać w terminie II – XII 2010 r. Jednak ze względu na specyfikę działalności szkół – w wyznaczonym terminie konkurs obejmowałby 2 lata szkolne, co skutkowałoby np. zmianą uczestników w trakcie jego trwania, zdecydowano się ogłosić konkurs dopiero we wrześniu a zakończenie i podsumowanie przeprowadzić na przełomie maja i czerwca 2011 r. Wybór Mistrza Ochrony Przyrody nastąpi dwuetapowo. Do 15 kwietnia 2011 r. koła powinny złożyć sprawozdania, wykonane w dowolnej formie, uzupełnione dokumentacją zdjęciową oraz potwierdzone przez dyrekcję szkoły oraz instytucje i organizacje, z którymi koło współpracowało.
Do II etapu zakwalifikują się po 4 koła z każdej kategorii wiekowej: szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne. II etap będzie polegał na przygotowaniu posteru przedstawiającego działalność oraz jego prezentacja podczas czerwcowej sesji wyjazdowej, na która będą zaproszone reprezentacje finalistów. Spośród finalistów komisja konkursowa wyłoni laureatów, którzy najskuteczniej zaprezentują swoją działalność i wypromują swoje koło jako Mistrza Ochrony Przyrody. Aktualnie do konkursu zgłosiły się 23 koła LOP: 14 kół ze szkół podstawowych i 9 kół z gimnazjów województwa pomorskiego, które realizują działalność. W ramach programu zakupiono nagrody książkowe – nagrody indywidualne dla opiekunów i najbardziej aktywnych członów koła oraz nagrody zbiorowe dla kół, które powiększą zaplecze dydaktyczne do pracy pozalekcyjnej kół finalistów i laureatów konkursu. 20 grudnia odbyło się zebranie organizacyjne z opiekunami kół, które zgłosiły się do udziału w konkursie, na którym opiekunowie otrzymali instrukcje działania oraz drobne upominki w postaci wyrobów ceramicznych. Ponadto wydano naklejkę zachęcającą do budowania i zakładania budek lęgowych dla ptaków oraz zakupiono słonecznik na dokarmianie ptaków dla kół, które wykażą chęć dokarmiania ptaków.
3. pkt. Harmonogramu „XXXI Wojewódzki Turniej Wiedzy Ekologicznej” dla szkól ponadgmimnazjalnych.
Turniej odbył się 27 listopada w Zespole Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Gdańsku Oruni. Do konkursu zakwalifikowało się 60 uczniów z 60 szkół ponadgimnazjalnych województwa pomorskiego, a przystąpiło do niego 50 uczniów. Młodzież rozwiązywała test, opracowany przez biuro ZO LOP, składający się z 50 pytań zamkniętych, obejmujących program nauczania szkół ponadgimnazjalnych oraz aktualności z dziedziny ochrony przyrody i środowiska. Uczestnicy turnieju otrzymali sok, czekoladę , a w oczekiwaniu na wyniki wysłuchali wykładu – prezentacji Pana Marcina Wilgi na temat ekologii i ochrony grzybów.
Laureatami turnieju zostali:
I miejsce – Karol Lubarski II LO Słupsk ( 42 pkt.)
I miejsce – Tomasz Pokrzeptowicz II LO Kwidzyn (42 pkt.)
II miejsce - Joanna Namiotko Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Lęborku (39 pkt.)
III miejsce – Wojcie4ch Labuda III LO w Gdyni (38 pkt.)
III miejsce – Mikołaj Marczak II LO Gdańsk (38 pkt.)
IV miejsca – Filip Fierek LO w Czersku ( 37 pkt.)
V miejsce – Ewa Kleczyńska IX LO Gdynia ( 35 pkt.)
VI miejsce – Barbara Babińska Ogólnokształcące Liceum Jezuitów ( 33 pkt.)
VI miejsce – Dominika Czorniej III LO Gdańsk (33 pkt.)
VI miejsce – Justyna Kamińska LO nr 1 w Kartuzach ( 33 pkt.)
Laureaci otrzymali nagrody książkowe.
W zadaniu „Edukacja ekologiczna realizowana przez LOP w województwie pomorskim w roku 2010” uczestniczyło bezpośrednio ok. 1700 osób – uczestnicy warsztatów, konkursów, zajęć terenowych. Pośrednio ich liczba będzie znacznie większa, ponieważ nauczyciele przekażą swoją wiedzę uczniom, a młodzieżowi członkowie kół LOP , mamy nadzieję przeniosą swoją wiedzę i działania ekologiczne na dom i rodzinę.
Podstawowe cele edukacji ekologicznej, założone w roku 2010 zostały zrealizowane.
Poprzez realizację zadania starliśmy się:
§ zwiększyć wiedzę na temat znaczenia różnorodności przyrodniczej,
§ wykazać zróżnicowanie przyrodnicze województwa pomorskiego,
§ zwiększyć wiedzę na temat siedlisk w ekosystemie miejskim,
§ podnieść wiedzę na temat rodzimych gatunków flory i fauny,
§ zwrócić uwagę na degradację środowiska przyrodniczego,
§ podnieść poczucie odpowiedzialności za stan środowiska najbliższego otoczenia,
§ wyeliminować postawy pasywne wobec działań zagrażających najbliższemu środowisku,
§ zaktywizować działalność szkolnych kół LOP i kółek ekologicznych i przyrodniczych,
§ zaktywizować współpracę szkół z organizacjami pozarządowymi, administracją państwową i samorządem terytorialnym,
§ ugruntować wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat przyrody województwa pomorskiego,
co w przyszłości, mamy nadzieję, zaowocuje zwiększeniem świadomości ekologicznej społeczeństwa i polepszeniem stanu środowiska przyrodniczego naszego województwa.